TURISTICKÁ TRASA V HRONOVĚ

Místo:549 31 Hronov
GPS:50°28'55,880"N, 16°10'54,810"E
Pro detail klikni (ortofotomapa)
Zobrazení na mapě

Délka trasy:
1. varianta (15,6 km): po trase až na rozcestí pod Machovskými Končinami, dále se vynechá celý střední úsek přes Bor a Machov a vrací se popsanou poslední třetinou trasy zpět do Hronova.
2. varianta: z vyhlídky pod Borem přímo po m.zn. dolů do Machova (zkrácení asi jen o 1 km).
3. varianta (14,4 km): z Machova zpět do Hronova autobusem. Dostanete se na zastávku Mýto, dále je možné pokračovat frekventovanou tratí na trase Náchod - Broumov, 4 km, asi 8 minut. Nedaleko od autobusové zastávky Mýto je nádraží ČD. Odtud do Hronova tratí 5 km, asi 9 minut.

Nadm. výška:

Náročnost:

Náročná trasa s velkým celkovým převýšením. Je dobré vzít s sebou průkaz totožnosti, prochází se několikrát v těsné blízkosti hranic. Celou trasu je možné absolvovat i na horských kolech. Trasa se dá několika způsoby odměnit a zkrátit.

Značení:

Popis trasy:
Hronov - Závrchy - Bor - Machovská Lhota - Machov - Hronov

Hronov, náměstí - po č.zn. směrem na Polici nad Metují okolo rodného domku Aloise Jiráska a doprava ke kostelu. Projde se podél zdi hřbitova vzhůru do lesa a na rozcestí U křížku se pokračuje stále rovně po značce až na hřeben nad lesem, kde se otevře výhled na Bor. Úvozovou cestou se sejde okolo Boží muky až na asfaltovou silnici na rozhraní Zlička a Vysoké Srbské (3 km). Po silnici se dá doleva, u autobusové zastávky se zahne doprava a stále po č.zn. přes osadu Sedmánkovice na Závrchy. Dále se pokračuje lesem na rozcestí U vrtule a stále po značce na rozcestí pod Machovskými Končinami (7,7 km).

Na rozcestí po Machovskými Končinami odbočuje č.zn. doleva, pokračuje se však po m.zn. pěšinou po louce podél úvozu ke dvěma chatkám na kraji lesa. U druhé chatky se značka zatáčí doprava a vede prudce vzhůru až na rozcestí pod vyhlídkou na Boru (10,6 km).

V tomto místě se může trasa zkrátit výše popsanou druhou variantou přímo do Machova. Z rozcestí pod vyhlídkou se pokračuje dále po žl.zn., později prudce dolů na okraj lesa; nejprve podél něho, pak přes louku a úvozovou cestou okolo bývalého mlýna na potoce Židovce na kraji Machovské Lhoty k hospodě U Lidmanů. Dále po m.zn. do Machova na náměstí. Pokračuje se po silnici dolů až na křižovatku pod ovčínem, kde se odbočí doleva a dojde až na rozcestí pod Machovskými Končinami (16,4 km). Asi po 100 metrech se zahne doprava, 200 metrů přes louku k chatce u lesa. Projde se vlevo a stále dolů do osady Sedmánkovice. Odtud se pokračuje stejnou trasou, kterou jsme vyšli, zpět do Hronova (23,4 km).

Varianta nejen pro cyklisty
100 metrů od rozcestí v Sedmánkovicích, u chalupy čp. 56, kde č.zn. odbočuje doprava na Vysokou Srbskou, se pokračuje neznačenou cestou rovně dolů k potoku Brlence a po jeho pravém břehu do Žďárek. Zde se na hlavní křižovatce odbočí doprava a dojde do Hronova na náměstí (24,3 km).

Zajímavosti na trase
Bor (850 m n.m.) - stolová hora. Státní hranice se táhne po temeni okrajových skal, kudy vede trasa. Z české strany se může vystoupit pouze na vyhlídku těsně pod vrcholem v blízkosti Sypací skály.
Sypací skála se nazývá část masívu, který se zřítil 11. května 1921.
Židovka
Pověst říká, že v době třicetileté války, kdy Švédové plenili tento kraj, odvlekli z Police krutí vojáci krásnou dceru židovského obchodníka. V údolí potoka ji pak po čase našli lidé zavražděnou. Od té doby nese potok jméno Židovka.
Zkamenělá princezna
Na vrcholu Boru je možno vidět mezi mnoha různými skalními útvary také zkamenělý zámek a postavu sedící dívky. Podle pověsti byla ona dívka dcerou hraběte, majitele zámku. V kámen ji proměnil Krakonoš, protože odmítla vzít si ho za muže. Zámek ožívá každý rok na Velký pátek v čase pašijí a s ním procitá i princezna. Ve chvíli, kdy byla zakleta, šila právě košili a nyní udělá jeden jediný další steh. Až košili dokončí, nastane konce světa.